Rokovací poriadok

Mestské zastupiteľstvo v Krupine na základe § 12 ods. 7 zák. SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov vydáva

Rokovací poriadok Mestského zastupiteľstva v Krupine

§ 1
Úvodné ustanovenia


1/ Rokovací poriadok upravuje pravidlá, podmienky, spôsob prípravy a priebeh rokovania mestského zastupiteľstva /ďalej len MsZ/, jeho prijímanie uznesení, všeobecne záväzných nariadení /ďalej len "VZN"/ a ďalších rozhodnutí, spôsob ich plnenia a zabezpečovania úloh mestskej samosprávy.

2/ MsZ vo svojej rozhodovacej činnosti vychádza zo zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zmien a doplnkov a z ostatných zákonov právne regulujúcich dôležité spoločenské vzťahy v územnej samospráve.

3/ O otázkach, ktoré neupravuje tento rokovací poriadok ako aj o úprave svojich vnútorných pomerov, rozhoduje MsZ vlastnými uzneseniami.

§ 2
Základné úlohy a právo rozhodovania MsZ


1) MsZ rozhoduje o základných otázkach života mesta v súlade s osobitným predpisom.1/

2) MsZ rozhoduje aj v ďalších dôležitých otázkach mestského príp. regionálneho významu, ktoré upravujú osobitné predpisy, ak to vyžaduje záujem mesta alebo obyvateľov mesta.

3) V súlade so štatútom mesta, organizačnou štruktúrou má MsZ právo vyhradiť si rozhodovanie aj v ďalších otázkach.

§ 3
Poslanecké kluby


1) V záujme zefektívnenia výkonu poslaneckého mandátu na podporu aktivít poslancov sa vytvárajú poslanecké kluby. V poslaneckých kluboch sa poslanci združujú spravidla podľa politickej príslušnosti.

Poslanec môže byť členom iba jedného poslaneckého klubu.

2) Predseda poslaneckého klubu písomne oznámi primátorovi mesta ustanovenie klubu a jeho názov: v oznámení uvedie mená a priezviská členov klubu s ich vlastnoručnými podpismi. Klub musí mať minimálne 3 členov.

3) Poslanecké kluby sú oprávnené na svoju činnosť používať miestnosti v objektoch mesta bez akýchkoľvek finančných náhrad.

4) V štádiu prípravy materiálov pre zasadnutie MsZ majú poslanci právo vyžiadať si tieto pre potreby príslušných poslaneckých klubov.

§ 4
Prvé zasadanie MsZ


1) Prvé zasadnutie MsZ po voľbách zvolá doterajší primátor v súčinnosti s mestskou radou najneskoršie do 2 týždňov odo dňa vykonania volieb.

2) Prvé zasadnutie otvorí a vedie až do zloženia sľubu doterajší primátor mesta.

3) Následne - po schválení programu informuje poverený člen, alebo predseda volebnej komisie zasadnutie MsZ o výsledkoch volieb poslancov. Potom zložia sľub v súlade s §26 zák. č. 369/90 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov a po jeho zložení odovzdá predsedajúci novozvolenému primátorovi vedenie zasadnutia.

4) Primátor mesta predloží:

a) návrh na voľbu zástupcu primátora
b) návrh na zriadenie orgánov MsZ / komisie, valné zhromaždenia spoločnosti mesta a pod. / a návrh na ich obsadenie

Poslanci MsZ môžu v bode 4 písm. "b" dávať pozmeňovacie a doplňovacie návrhy. Voľby sa vykonávajú hlasovaním, pričom zvolení sú tí kandidáti, ktorí získajú najvyšší počet hlasov

5) Pre prvé zasadnutie sa primerane použijú ustanovenia tohto rokovacieho poriadku.

§ 5
Príprava rokovania MsZ


1) Prípravu rokovania MsZ organizuje mestská rada / ďalej len MsR/ v súčinnosti s primátorom, poslancami a ďalšími orgánmi zriadenými MsZ.

2) Prípravu zasadnutia MsZ začína rada podľa plánu najneskôr 2 týždne pred vymedzeným termínom a určí miesto, čas a program rokovania, spôsob prípravy materiálov a zodpovednosť za ich vypracovanie prípadne vyžiadanie stanoviska, alebo odbornú expertízu od príslušného orgánu.

3) Materiály určené na rokovanie MsZ sa vypracúvajú vecne a časovo tak, aby umožnili prijať podľa povahy vecí uznesenie MsZ, alebo VZN. Musia obsahovať názov materiálu, návrh na uznesenie, stručnú a výstižnú dôvodovú správu.

Ak je na programe rokovania prerokovanie VZN, predloží sa návrh jeho úplného znenia.

4) Autor materiálu zodpovedá za to, že jeho obsah, vrátane návrhu na uznesenie je v súlade s ústavou, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi.

5) Komisie ako poradné, iniciatívne a kontrolné orgány sa podieľajú na príprave materiálov v súlade s kompetenciami vymedzenými mestským zastupiteľstvom. Mestská rada stanoví, v ktorých prípadoch je vypracovanie materiálu podmienené stanoviskom, resp. vyjadrením príslušnej komisie.

6) Prípravu a vyhotovenie materiálov, resp. odborné podklady a iné písomnosti ako aj organizačné zabezpečenie MsZ vykonáva mestský úrad /ďalej len "MsÚ/.

7) Materiály, ktoré neboli vopred pripravené v súlade s týmto rokovacím poriadkom nemôžu byť zaradené do programu príslušného rokovania MsZ bez predchádzajúceho prerokovania v MsR, výnimku schvaľuje MsZ. Pri odsúhlasovaní presne špecifikovať bod "Rôzne" + 30 min. na nepredvídané materiály.

8) Materiály na rokovanie MsZ musia byť poslancom doručené najneskoršie 5 kalendárnych dní pred zasadnutím MsZ.

§ 6
Program rokovania MsZ


1) Rokovanie MsZ sa uskutočňuje v súlade s plánom práce MsZ ako riadne. Program rokovania sa oznamuje a zverejňuje aspoň 3 dni pred zasadnutím MsZ, alebo 24 hodín pred jeho konaním ak sa uskutoční mimoriadne zasadnutie MsZ.

2) Návrh bodov programu a ich poradie predkladá primátor na základe vlastných návrhov a odporúčaní MsR, návrhov jednotlivých komisií, poslancov a prednostu MsÚ. Návrhy poslancov musia byť doručené na MsÚ najneskôr deň pred rokovaním MsR.

3) V prípade neskoršieho doručenia môžu byť body prerokované na najbližšom ďalšom zasadaní alebo len v rámci diskusie, prípadne môžu byť dodatočne zaradené do programu samostatne pri schvaľovaní programu.

§ 7
Zvolávanie zasadnutí MsZ


1) Rokovanie MsZ sa uskutočňuje ako riadne alebo mimoriadne.

2) Riadne rokovanie MsZ sa uskutočňuje podľa potreby, najmenej však 1x za dva mesiace.

3) Mimoriadne rokovanie môže byť zvolané na prerokovanie závažných úloh a musí byť zvolané, ak si to vyžiada aspoň 1/3 poslancov MsZ.

4) Zasadnutia MsZ zvoláva primátor mesta.

§ 8
Zasadnutia MsZ


1) Zasadnutia MsZ sú zásadne verejné, zúčastňujú sa ho poslanci, primátor, prednosta a hlavný kontrolór. Okruh ďalších pozvaných stanoví MsR pri príprave zasadnutia MsZ, ak osobitný predpis neustanoví inak. V prípade prerokúvania vecí, ktoré majú byť predmetom utajovania v štátnom záujme, sa môže MsZ uzniesť na návrh primátora, že zasadnutie alebo jeho časť je neverejná. O návrhu sa rozhoduje bez diskusie.

2) Mestské zastupiteľstvo rokuje vždy v zbore. Rokovanie vedie primátor, zástupca primátora, resp. poverený poslanec.

3) Rokovacím dňom MsZ je spravidla streda. Rokovanie sa začína spravidla od 13.00 hod., ak sa MsZ neuznesie inak.

4) Primátor otvorí rokovanie v určenú hodinu, najneskôr však v čase, keď je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých poslancov. Neúčasť na rokovaní MsZ sa ospravedlňuje vopred primátorovi alebo zástupcovi primátora, prípadne prednostovi MsÚ. Dôvod neúčasti sa vyznačí v prezenčnej listine.

5) V prípade, že sa nezíde dostatočný počet poslancov do pol hodiny po čase určenom na začiatok rokovania MsZ, alebo ak klesne počet poslancov počas rokovania pod nadpolovičnú väčšinu /rpi schvaľovaní uznesení/, resp. trojpätinovú väčšinu /pri schvaľovaní VZN/, zvolá primátor do 14 dní nové zasadnutie na prerokovanie celého, prípadne zostávajúceho programu. Uznesením MsZ je možné jeho rokovanie prerušiť. Takéto uznesenie musí obsahovať ustanovenie o tom, kedy bude toto rokovanie pokračovať.

6) MsZ rokuje podľa schváleného programu rokovania. Zmenu programu odsúhlasuje MsZ. Návrhy na zmenu alebo doplnenie programu rokovania môžu predkladať poslanci, primátor, prednosta a hlavný kontrolór.

§ 9
Priebeh rokovania MsZ


1) V úvode rokovania primátor oznámi počet prítomných poslancov, predloží na schválenie program rokovania, návrh na voľbu návrhovej komisie, určí zapisovateľa a dvoch overovateľov zápisnice.

2) Primátor vedie rokovanie tak, aby splnilo účel v súlade so chváleným programom.

3) Po predložení materiálu, návrhu, podnetu, alebo inej iniciatívy predsedajúci otvorí k tomuto bodu rozpravu. Pokiaľ je k prerokúvanej problematike potrebné predložiť stanovisko a ak MsZ zriadilo poradné orgány /komisie/, vypočuje vždy ich stanovisko pred prijatím rozhodnutia vo veci, pre ktorú sa poradný orgán zriadil.

4) Správy, návrhy a ostatné veci, ktoré sú zaradené do programu rokovania, uvedie spravidla primátor alebo iný poverený člen MsZ, resp. príslušný predseda komisie MsZ alebo zodpovedný vedúci pracovník organizácie, hlavný kontrolór, atď.

5) Do diskusie sa hlásia poslanci a ostatní účastníci zasadnutia písomne, alebo zdvihnutím ruky, starosta udeľuje slovo najprv poslancom v poradí v akom sa do diskusie prihlásili a po nich ostatným účastníkom rokovania.

O tom, komu slovo neudelí, rozhodujú poslanci hlasovaním, Ak na rokovaní požiada o slovo poslanec NR SR, zástupca vlády, alebo predstaviteľ štátnej správy, predsedajúci mu slovo udelí.

6) Účastníci sa môžu hlásiť o slovo už pred začatím alebo počas rokovania do doby, kým poslanci nerozhodli o ukončení diskusie. MsZ sa môže uzniesť, že prihlásený do diskusie nemôže hovoriť v tej istej veci dvakrát, prípadne limitovať dĺžku vystúpenia.

7) Účastníci nesmú rušiť primátora /predsedajúceho/, ani iného rečníka pri jeho prejave, ak mu bolo udelené slovo. V prípade, že nehovorí k veci, môže mu predsedajúci odňať slovo s tým, že na jeho požiadanie dá o tomto rozhodnutí hlasovať poslancom.

8) Ak predloží primátor mestskému zastupiteľstvu na prerokovanie uznesenie, ktorého výkon pozastaví z dôvodu, že je pre obec zjavne nevýhodné, môže toto svoje uznesenie zrušiť mestské zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou hlasov všetkých poslancov do 14 dní potom, ako bolo napadnuté uznesenie zverejnené a upravené podľa stanoviska mesta, resp. mestskej rady.

9) Každý poslanec MsZ má právo prerušiť diskutujúceho faktickou poznámkou. Faktická poznámka musí vždy korešpondovať s témou diskusného príspevku a nesmie presiahnuť dĺžku 2 minút. V prípade, že faktická poznámka presiahne uvedený limit alebo sa odchýli od prerokúvanej témy, predsedajúci na to rečníka upozorní.

Ak upozornenie neviedlo k náprave, predsedajúci odoberie hovoriacemu slovo. Počet faktických poznámok je obmedzený u každého poslanca na dve. Za faktickú poznámku sa považuje aj procedurálny návrh týkajúci sa spôsobu prerokúvania niektorého bodu programu.

10) Ak predsedajúci hodlá vystúpiť v rozprave, odovzdá vedenie rokovania na to oprávnenému a ujme sa ho opäť až po skončení rozpravy a hlasovania.

11) Diskusia sa spravidla končí vtedy, keď vystúpili všetci prihlásení. Návrh na ukončenie diskusie môže podať každý poslanec MsZ. O tomto návrhu sa hlasuje bez diskusie a mimo poradia.

12) Rečník môže v rozprave prednášať k prerokovanej veci pozmeňovacie a doplňujúce návrhy. Návrhy sa musia predkladať /aj dodatočne/ písomne a musia sa vzťahovať k určitej veci prerokúvaného návrhu a má z nich byť zrejmé, na čom sa má MsZ uzniesť.

13) Ak sa v rozprave predniesli pozmeňovacie alebo doplňujúce návrhy, prerokúvanie tohto bodu programu sa môže prerušiť na dobu, než tieto návrhy prerokuje predkladateľ s príslušným poradným orgánom a predsedami poslaneckých klubov a predložia MsZ stanovisko. O tomto rozhodne MsZ hlasovaním.

14) Predkladateľ môže svoj pozmeňovací alebo doplňujúci návrh vziať späť, pokiaľ MsZ neprekročilo k hlasovaniu o ňom.

15) Poslanec MsZ môže podať návrh na prerušenie rokovania MSZ /prestávky za účelom porady - konzultácie/. O tomto návrhu sa hlasuje bez rozpravy. Na jeho prijatie je potrebná nadpolovičná väčšina hlasov pritomných poslancov.

16) Na slávnostnom zasadnutí MsZ primátor mesta môže používať insígnie alebo v jeho zastúpení poslanec poverený MsR alebo primátorom mesta.

§ 10
Príprava uznesení MsZ a VZN


1) Návrhy uznesení MsZ sa pripravujú súčasne s predkladanými materiálmi. Za ich včasnú prípravu zodpovedá predkladateľ materiálu a poslancom sa poskytnú spolu s návrhom materiálov pred rokovaním.

2) Konečný návrh na uznesenie predkladá jedine písomne MsZ návrhová komisia a je upravený podľa priebehu rokovania.

3) Uznesenia MsZ sa formulujú stručne s menovitým určením nositeľov úloh z nich vyplývajúcich a termínmi pre ich splnenie.

4) Uznesením MsZ sa ukladajú úlohy spravidla mestskej rade, komisiám, poslancom MsZ, hlavnému kontrolórovi, prednostovi MsÚ.

5) Pri príprave VZN sa postupuje obdobným spôsobom ako pri príprave návrhov uznesení s tým, že MsZ, resp. primátor a MsR môžu v jednotlivých prípadoch stanoviť odlišný účelný postup.

§ 11
Postup prijímaní uznesení MsZ a VZN


1) Návrhy na uznesenie MsZ predkladá návrhová komisia a to písomne.

2) Pokiaľ povahy uznesenia, alebo iné skutočnosti vyžadujú aby MsZ osobitne hlasovalo o jednotlivých bodoch navrhovaného uznesenia, poradie určí primátor resp. predsedajúci.

3) V prípade, že predložený návrh uznesenia je vo viacerých variantoch alebo sa k nemu písomne predložia písomné pozmeňovacie návrhy, hlasuje MsZ najprv o pozmeňovacích návrhoch podľa predkladaného poradia a až potom o návrhu uznesenia predloženom návrhovou komisiou.

Schválením jedného variantu alebo alternatívy sa ostatné považujú za neprijaté.

4) Keď MsZ neprijme navrhované uznesenie alebo žiadne z navrhovaných alternatív, primátor resp. predsedajúci navrhne ďalší postup, ktorý predloží MsZ na schválenie.

5) Pred hlasovaním sa musí zopakovať doslovné znenie návrhu.

6) Počas hlasovania predsedajúci nesmie nikomu udeliť slovo.

7) Uznesenie je prijaté, ak zaň hlasuje nadpolovičná väčšina prítomných poslancov. Na prijatie VZN je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov. MsZ môže rozhodnúť, že o určitej záležitosti sa bude rozhodovať tajným hlasovaním.

8) Pri splnení všetkých podmienok hlasovania je neprípustné hlasovanie bezdôvodne opakovať. Výsledky hlasovania overujú a potvrdzujú overovatelia zápisnice.

§ 12
Kontrola


1) Kontrolu plnenia úloh vyplývajúcich z uznesení MsZ vykonáva hlavný kontrolór mesta.

2) MsÚ vytvára podmienky pre realizáciu úloh stanovených uzneseniami MsZ a vykonáva všeobecne záväzné nariadenia obce.

§ 13
Dopyty poslancov


1) Oprávnenia poslancov MsZ upravuje osobitný predpis 2/. Svoje dopyty môžu adresovať i na prednostu MsÚ, hlavného kontrolóra, náčelníka a členov mestskej polície. Dopyty musia byť jasne adresované.

2) Oslovený je povinný odpovedať do 30 dní písomne alebo ústne na najbližšom zasadnutí MsZ. Poslanec vyjadrí na najbližšom zasadnutí MsZ, či odpoveď považuje za uspokojivú.

3) Ak MsZ vyhlási interpeláciu za naliehavú, určí krajšiu lehotu ako 30 dní na odpoveď na túto interpeláciu.

§ 14
Organizačno-technické zabezpečenie rokovaní MsZ


1) O rokovaní MsZ sa spíše zápisnica, ktorá obsahuje záznam o tom, kto viedol rokovanie, počet prítomných poslancov, obsah rokovania, výsledky hlasovania, stručný obsah dopytov poslancov.

2) Každý, kto sa zúčastnil príslušného rokovania MsZ, má právo nahliadnuť do zápisnice vyhotovenej z rokovania. Pokiaľ sa domnieva, že v zápisnici je skreslený obsah a zmysel jeho vystúpenia, môže podať overovateľom zápisnice do 5 dní písomné námietky proti obsahu zápisnice. O podaných námietkach rozhodujú určení overovatelia na základe konfrontácie obsahu námietky.

3) Zápisnica sa nesmie zverejniť pred overením a podpísaním. Overená a podpísaná zápisnica je právoplatným záznamom z rokovania MsZ. Jej súčasťou sú prezenčné listiny, úplné texty prdložených návrhov, uznesení a iných dokumentov, ktoré boli predmetom rokovania alebo tvorili súčasť informačných podkladov.

4) Zápisnice z rokovania, včítane sprievodnej alebo inej dokumentácie, sa trvalo archivujú.

5) Zápisnica z rokovania sa musí vyhotoviť do 7 dní od konania MsZ.

§ 15
Spoločné a záverečné ustanovenia


1) Poslanci MsZ sú povinní riadiť sa týmto rokovacím poriadkom a dôsledne dodržiavať jeho ustanovenia.

2) Na tomto rokovacom poriadku sa uznieslo MsZ v Krupine dňa 29.6.2004 uznesením č. 171/2004 - MsZ

3) Rokovací poriadok nadobúda účinnosť dňom schválenia.

4) Dňom účinnosti tohto rokovacieho poriadku sa ruší Rokovací poriadok schválený dňa 11.11.1999 a uznesenie č. 132/1999-MsZ

V Krupine dňa 30.6.2004

Mgr. Ján Hambacher
primátor mesta
OkresKrupina
RegiónHont
KrajBanskobystrický
Počet obyvateľov7 890
Rozloha8 867 ha
Nadmorská výška262 m n.m.
Prvá písomná zmienka1 238
PrimátorIng. Radoslav Vazan
PSČ963 01
KRUPINA Počasie Projekty mesta Krupina Projekty mesta Krupina podporené BBSK Projekty mesta Krupina podporené BBSK Zasadnutia MsZ online GISPLAN mesta Krupina Live kamera mesta Krupina Projekty s podporou Európskej únie

Prostriedky zo štátneho rozpočtu na šport v rokoch 2019 - 2021: 200 000,-€

Fond na podporu športu

Audiovizuálny fond

Naturpack organizácia zodpovednosti výrobcov

© 2024. Posledná aktualizácia stránky: 28.3.2024, 13:48